Először tegyünk különbséget székhely és telephely között!

 

A vállalkozásnak kötelez?en egy és csak egy székhelye van, amit a cégbíróságon – egyéni vállalkozók esetén az önkormányzatnál – hivatalosan be kell jegyeztetni. Amennyiben változás történik, azt szintén hivatalos változás bejelentéssel kell közölni az illetékes hatóságokkal. A vállalkozás székhelyén az irányítás történik, a hatóságok a hivatali értesít?ket ide küldik ki. Célszer? olyan székhelyet választani, ami hosszú távon állandónak tekinthet?, és ahol a cégvezet? postai úton elérhet?.

A vállalkozásnak ezzel szemben több telephelye is lehet. Telephelynek azt a helyszínt nevezzük, ahol a tényleges üzleti tevékenység folyik. Ebb?l az is következik, hogy sok olyan vállalkozás van, melynek nincsen szüksége külön telephelyre.

 

Hol legyen a telephely?

 

Ha sok vállalkozás épül ugyan arra a tevékenységre, nagyon fontos - s?t dönt? lehet -, hogy hol helyezzük el a cég telephelyét.

Például egy kereskedelmi egység létrehozása el?tt érdemes feltérképezni a kiszemelt területet, különös figyelmet fordítva a vásárlói szokásokra. Elfogadott tény, hogy a többség ott szeret nézel?dni – a nézel?d?k már potenciális vev?k! -, ahol sokan vannak, tehát fontos, hogy legyen a környéken több üzlet, ami vonzza a vásárlókat.

Egyáltalán nem probléma, ha a kiválasztott területen több hasonló terméket - szolgáltatást nyújtó vállalkozás is m?ködik. Külföldön gyakori, hogy egy-egy utcában szinte csak egyféle iparcikket árulnak. Aki például lámpát akar venni, els? útja a lámpák utcájába vezet, mert tudja, hogy amit ott nem kap meg, az nem is létezik. Ha ilyen környezetbe helyezzük az üzletünket, dönt? fontosságú, hogy valamiben kit?njön a többi közül. Legyen egyedi a stílusa, áruljon különleges darabokat, vagy az üzlet hangulata, vonzó kirakata csalogathatja be a vev?ket.

De remekül m?ködhet egy olyan boltocska is, amely kilóg az adott környezetb?l, több kilométeres vonzáskörzetében nincs hasonló profilú vállalkozás. Ekkor viszont nagyon fontos, hogy legyen valami más szolgáltatás is a környéken, mely tömegeket vonz oda.

Az internet térhódításával egyre többen nyitnak virtuális „boltot”, azaz webáruházat. A sok hasonló terméket kínáló üzlet közül itt azok t?nhetnek ki, akik gondoskodnak bemutató teremr?l, és biztosítanak telefonos ügyfélszolgálatot is.